טיפים ברישום

טיפים ברישום

נתחיל מההתחלה - מהו בעצם רישום, ומה ההבדל בינו לבין ציור?

הרישום נבדל מהציור בכך, שהרישום נוצר בעיקר על ידי קו, ואשליית העומק נעשית בעזרת אור וצל מונוכרומטיים, לעומת הציור, שבו נעשה שימוש בצבע.
בעבר, הרישום שימש בעיקר ליצירת סקיצות מקדימות לציור בצבע, אך בהמשך הפך לאמנות בפני עצמה.

הרבה שנים אני עוסקת ברישום וציור, עוד מאז שהייתי ילדה קטנה.

לאורך השנים יצא לי לאסוף כמה טיפים כלליים, שאותם אני שמחה לחלוק איתכם.

הרישומים והציורים שמופיעים כאן בפוסט, רובם צוירו על ידי וחלקם על ידי בתי.

 

  • אם רוצים להבליט חלק מרכזי בתמונה, רצוי לא לעבוד על כל חלקי התמונה בצורה שווה, אלא לעבד יותר את החלקים החשובים, מבחינת צבע, אור וצל, ולהשאיר את קצות התמונה כרישום בקו בלבד.

 

  • כאשר עובדים על רישום או ציור צבעוני, כדאי מאד למלא את כל חלקי הציור בצבע המתאים להם, לא להשאיר חלקים לבנים, ורק כאשר כל חלקי הציור ממוקמים וצבועים, להתחיל בעבודה מדוקדקת על החלקים בציור שנרצה להבליט.

  • כשעובדים על רישום חדש, חשוב מאד למקם קודם את כל חלקי הרישום על הדף, ורק כשנהיה מרוצים מהקומפוזיציה, להתחיל לעבוד על האור והצל. בתמונה שבדוגמה, העבודה על האור והצל התחילה לפני שהרישום כולו מוקם במקומו, כך יצא שהקומפוזיציה כולה צמודה לחלק השמאלי העליון של הדף, ולא נשאר מקום לרשום את הקודקוד נכון, והקודקוד נראה קטן ממה שהוא באמת.

  • בואו נדבר על ציור בצבע.
    אם היו נותנים לכם לבחור צבע אחד כדי לצייר דמות אדם, מה הייתם בוחרים?
    מן הסתם, צבע אחד שנע בין ורוד לחום.
    עכשיו אני מבקשת מכם להסתכל על העור שבגב ידכם. האם הוא מורכב מצבע אחד? אם מסתכלים ממש טוב, אפשר לראות צבעים שלא ציפיתם למצוא שם, כמו כחול, צהוב, ירוק, אדום ועוד.
    לכן, כשאנחנו רושמים בצבע, כדאי לערבב גוונים על סמך הסתכלות מעמיקה.

 

  • כשעובדים בעיפרון על אור וצל, מומלץ להתחיל מהגוונים הבהירים, ולהגיע לשחורים הכהים והמוחלטים רק לקראת הסוף. תמיד אפשר להכהות את הרישום, אבל להבהיר צבע כהה מדי - קשה עד בלתי אפשרי. 

  • כשרושמים בעט פורטרט של אדם צעיר או ילד, מומלץ לא להרבות בפרטים כהים ורבים, כדי שלא לעשות לו מראה זקן ממה שהוא באמת. עדיף לרשום את פרטי הפנים החשובים ולא להגזים עם האור והצל.

לסיום, אני רוצה לחלוק אתכם את הטיפ החשוב ביותר, טיפ שלמדתי מהמורה הראשונה שלי לרישום, ואותו אני מנסה ליישם תמיד: "לצייר מה שרואים, ולא מה שיודעים". וההסבר - אם נצייר מה שאנחנו יודעים על אובייקט מסויים, הרישום יהיה סכמטי, ללא אשליה של אור וצל. האשליה נוצרת על ידי התאורה, הזווית שבה האובייקט מונח ועוד.

 

אם יש לכם טיפים נוספים בתחום הרישום, אשמח אם תכתבו לי ואוסיף אותם לרשימה. מקווה שמצאתם את הטיפים שלי מועילים. אשמח אם תשתפו איתי את הרישומים שלכם.

מוזמנים להתנסות בסדנת הרישום שלי, שמתאימה למתחילים. כל הפרטים כאן סדנת רישום.

חזור לבלוג

השאר תגובה